سپیدفایل

سپیدفایل

Sepidfile
سپیدفایل

سپیدفایل

Sepidfile

دانلود پکیج (پروتکل) راهنمای درمان کودکان مبتلا به کمالگرایی

پکیج (پروتکل) راهنمای درمان کودکان مبتلا به کمالگرایی

پکیج (پروتکل) راهنمای درمان کودکان مبتلا به کمالگرایی در 91 صفحه فارسی در قالب فایل ورد قابل ویرایش

دانلود پکیج (پروتکل) راهنمای درمان کودکان مبتلا به کمالگرایی

پروتکل راهنمای درمان کودکان مبتلا به کمالگرایی
پکیج راهنمای درمان کودکان مبتلا به کمالگرایی
راهنمای درمان کودکان مبتلا به کمالگرایی
دانلود پروتکل راهنمای درمان کودکان مبتلا به کمالگرایی
خرید پروتکل راهنمای درمان کودکان مبتلا به کمالگرایی
جلسات راهنمای درمان کودکان مبتلا به کمالگرایی
راهنمای درمان کمالگرایی کودکان
پروتکل درمان کمال گرایی
دسته بندی پکیج های درمانی روانشناسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 1079 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 91

پکیج (پروتکل) راهنمای درمان کودکان مبتلا به کمالگرایی در 91 صفحه فارسی در قالب فایل ورد قابل ویرایش

 

ویژگی های فایل:

شامل 8 جلسه درمانی برای مشاوره و درمان فردی و توضیح برای انطباق و اجرا روی مشاوره و درمان گروهی

شامل تمامی توضیحات هر جلسه به همراه نمونه های موردی، کاربرگ ها، ضمایم، جداول و تصاویر

شامل توضیحات کامل راجع به کمالگرایی، ارزیابی و درمان آن

91 صفحه ورد قابل ویرایش

با فونت B Nazanin سایز 14 و فاصله خطوط 1.5

این محصول مناسب برای دانشجویان، اساتید، روانشناسان، کلاسهای آموزشی، کنفرانسها، وبینارها، متخصصین و سایر رشته های مرتبط می‌باشد.


فهرست مطالب:

معرفی
تفهیم کمالگرایی و ریشه ها
تئوری های گسترش کمالگرایی
ابرازات
سالم
ناسالم
ارزیابی
غیررسمی
رسمی
ساختن قرار ملاقات ها
رویکرد به درمان
ایجاد یک پیمان همکاری
اهداف درمان و نتایج مطلوب
عناصر درمان کودک
آموزش روانشناسی
تکنیک های انگیزشی
مشخص سازی ریشه های اجتماعی ایجاد شده و تشویق افکار انتقادی
درمان رفتارشناسی
ترسیم اختلاف بین توانایی و انتظارات
آموزش مهارت های اجتماعی
هنر
عوامل درمان والدین
عوامل معلم / کلاس درس
جلسه پیشنهاد شده به صورت جلسه ی کلی
جلسه ی 1
جلسه ی 2
جلسه ی 3
جلسه ی 4
جلسه ی 5
جلسه ی 6
جلسه ی 7
جلسه ی 8
انطباق با مشاوره ی گروهی
منابع
ضمیمه ی A
ضمیمه ی B
ضمیمه ی C
ضمیمه ی D
کاربرگ 1
کاربرگ 2
کاربرگ 3
 کاربرگ 4
کاربرگ 5
ضمیمه ی E
ضمیمه ی F

فهرست جداول:
جدول 1 : سوالات ارزیابی
جدول 2 : مدل تئوری برای تغییر
جدول 3 : ارزیابی وضعیت مراجعه کننده
ج دول 4 : اهداف طرح جلسات

 

بخشی از متن:

کمالگرایی به طور کلی به عنوان ویژگی افرادی تصور می شود که خیلی سخت کار می کنند، بیش از حد مسئولیت پذیرند و بیش از حد از خود انتظار دارند. با وجود سلامتی بالقوه و خطرات عاطفی این رویکرد به زندگی، این ویژگی ها توسط بسیاری از جنبه های جامعه ارزشمند هستند. هنگامی که علائم اولیه از کمالگرایی در کودکان آشکار می شود، اغلب آنها توسط بزرگسالان تشویق و قدردانی می شوند و سعی می کنند تا استاندارد های بالا و اخلاق کاری را حفظ کنند. تنها وقتی که کودک رفتار زیستی، رفتاری یا عاطفی ناسالم انجام می دهد بزرگسالان شروع به ابراز نگرانی می کنند.حتی در آن زمان افراد تمایلی به سرزنش کمالگرایی برای مشکلات آشکار شده را ندارند. تحقیقات ، کمالگرایی ناسالم را با بسیاری از رایج ترین اختلالات / مشکلات دوران کودکی مرتبط می دانند. این ها شامل افسردگی، اضطراب و مشکلات مدیریت خشم (Hewitt et al., 2002) است.

 

نمونه ای از جلسات که در این پروتکل وجود دارد:

جلسه ی اول
اهداف:
1. ایجاد ارتباط
2. ارزیابی و تشویق انگیزه
3. واقعیت خارجی پیدا کردن برای مشکل
نکته : کودکان ممکن است در جلسه ی اول ناراحت یا نگران باشند. اجازه دادن به کودک برای حضور والدین این اتفاق در آن ها را کاهش می هد.


معرفی
زمان : 5 دقیقه
درمانگرانی که با کودکان کار می کنند در حال حاضر بسیاری از استراتژی های خودشان را برای گسترش روابط دارند. اگر نه، در اینجا ایده هایی وجود دارد. درمانگر می تواند جلسه را با به اشتراک گذاشتن مقادیری درباره ی خودش شروع کند. هدف یافتن راه هایی برای اتصال یا ایجاد یک زمینه ی مشترک بین کودک و درمانگر است ( به عنوان مثال، علایق مشابه، یک حیوان خانگی مورد علاقه و ... ).


شرح نمونه
من بسیار خوشحالم که شما امروز به ملاقات من آمده اید. چرا با صحبت کردن درباره ی خودم و آن چه در این محل کار انجام می دهم شروع نکنم و سپس امیدوارم شما مایل باشید کمی درباره ی خودت به من بگویی. خوبه؟ نام من ... است. ( برخی اطلاعات بدون جزئیات بیش از حد به طور مختصر به اشتراک بگذارید ). من معتقدم که یکی از بهترین شغل های جهان را دارم زیرا با جوانان ملاقات می کنم، مثل تو، که برای برخی کمک ها این جا می آیند در زمانیکه چیزهای خوبی اتفاق نمی افتد. من تعداد زیادی از بچه های واقعا عالی را می بینم، ما درباره ی تنازعاتی که دارند صحبت می کنیم و برای یافتن راه هایی برای غلبه بر مشکل با هم کار می کنیم. همچنین من واقعا دوست دارم به تو کمک کنم اما برای این منظور به کمکت بسیار نیاز دارم. زیرا تو به آنچه برایت اتفاق می افتد متخصص ای و من به کمک تو برای درک مشکل نیاز دارم. من همچنین به کمک تو نیاز دارم اگر اشتباهی کنم یا تو را اشتباه درک کنم بنابراین از تصحیح کردن من نترس اگر اشتباه کردم. فکر میکنی می توانی به من کمک کنی؟ خوب، چطوره کمی درباره ی خانواده ات شروع به صحبت کنیم؟
فعالیت / نظارت
طراحی یک تصویر خانوادگی
زمان : 15 دقیقه


تدارکات:
1.    قطعه ای از کاغذ سفید
2.    مداد رنگی یا نمد
این فعالیت اطلاعاتی برای درمانگر درباره ی نیابت کودک از روابط مهم فراهم می کند و می تواند منجر به بحث های بسیاری در مورد حیوانات خانگی، خواهران و برادران، تحرک خانواده و ترکیب خانوادگی شود. شما می توانید با سوالاتی درباره ی چگونگی همکاری کودک با اعضای خانواده پیگیری کنید و کسانی که برای حمایت از آن ها می آیند زمانی که مشکلاتی ایجاد می شوند. حضور داشتن والدین طی این بحث ممکن است نشان دهد که نکته ی مبهمی در تصویر خانوادگی کودک هست و کمک می کند تا مشخص شود چه تصاویری نشان دهنده ی اقوام تنی و کدام اعضاء ناتنی اند. جزئیاتی مانند جدایی بین والدین و از دست دادن اعضای خانواده با مشکلات درونی و بیرونی بالاتر مرتبط است
 (Dunn, J., O'Connor, T., & Levy, I., 2002).


نظارت
این تمرین همچنین می تواند درمانگر را با فرصتی برای نظارت کمالگرایی کودک در عمل همراه کند. کودک ممکن است بر نقاشی اش مسلط شود، یک پاک کن درخواست کند یا صفحات خالی اضافی در صورت نیاز به شروع دوباره، یا ممکن است از چیزی که کشیده ناامید یا ناراضی شود. این ممکن است برخی زمینه های کاری برای شروع بحث درباره ی تأثیر جنبه های مضر کمالگرایی را با استفاده از شخصیت های مناسب توسعه دهنده مانند " گیر ذهنی به کامل بودن " ایجاد کند. این فرصتی است برای نشان دادن این که چگونه کمالگرایی لذت از پروژه ی هنری را ربوده است در حالیکه همچنین منجر به کار انگیزشی در مورد مشخص شدن دامنه ی مشکل است. اگر کمالگرایی خود را در طی نقاشی خانوادگی نشان ندهد، معالج ممکن است از کودک بپرسد کدام عضو در تصویر خانوادگی او را به مشاوره آورده است و چرا؟ کودک ممکن است نداند یا ممکن است هیچ توضیح مشکلات را انتخاب نکند. از کودک اجازه بخواهید تا از والدینش سوال کنید.


واقعیت خارجی پیدا کردن مشکل
زمان : 10 دقیقه
پس از اخذ اجازه از کودک ، از پدر و مادر درباره ی نگرانی های او سوال کنید. پدر و مادر را راهنمایی کنید تا بیان کند چرا او درباره ی کودک نگران است. والدین به احتمال زیاد شروع به توضیح بخی جنبه های رفتاری و قابل مشاهده از کمالگرایی می کنند. اگر شما قبلا آن را انجام نداده اید، این یک زمان خوب برای مشخص سازی مشکل است. توضیح دهید که به نظر می رسد که کودک ممکن است با یک " گیر ذهنی به کامل بودن " آزرده شود. برای کودکان بزرگتر یا بالغ تر، شما فقط ممکن است بخواهید از کلمه ی کمالگرا استفاده کنید به جای " گیر ذهنی به کامل بودن". به ظور کلی برخی آموزش ها درباره ی گیر ذهنی به کامل بودن گسترش یافته است. در این جا یک مثال از نوع اطلاعاتی که شما ممکن است ارائه دهید وجود دارد.

شرح نمونه
گیر ذهنی به کامل بودن مانند یک حشره ی کوچک مزاحم است که در اطراف مغز شما است و به شما می گوید که تو باید بهتر کار کنی، تو نباید اشتباه کنی و همیشه باید کارهای خاصی را کامل انجام دهی. به عنوان مثال، ممکن است به تو بگوید که تصاویر تو به اندازه ی کافی خوب نیستند یا اینکه باید شروع به بهتر کردن آن ها کنی.

ادامه دارد ...............................


مشخص سازی دامنه ی مشکل
زمان: 15-10 دقیقه
از والدین سوالاتی درباره ی گیر ذهنی به کامل بودن و تأثیرش بر کودک بپرسید.
نمونه ی سوالات برای پرسش از والدین

ادامه دارد ...............................


تشویق انگیزه
زمان : 10 دقیقه
در این مرحله، درمانگر باید از قضاوت بالینی درباره ی آمادگی مراجعه کننده یا دمدمی مزاج بودن در مورد درمان برای جنبه های ناسالم کمالگرایی استفاده کنند.

ادامه دارد ...............................

موضوعات پیشنهادی برای افزایش انگیزه
•    در یک فعالیت با کودک مشارکت کنید ( شاید یکی از آن ها که والدین آن را مشکوک می دانند ) و نشانه های کمالگرایی را مشاهده کنید ( به اظهارات کمالگرایانه نگاه کنید ).

ادامه دارد ...............................

 

واگذاری تکلیف
زمان : 5 دقیقه
هدف از واگذاری تکلیف اول، این است که مراجعه کننده را به سطح بالاتری از آمادگی انتقال دهد. اگر مراجعه کننده هنوز در پیش – مراقبتی یا تفکر است ممکن است مضر باشد که مجموعه ای از تکالیف واگذار شود (Johnson, 1996). برای مثال، درمانگر می تواند واگذاری تکلیف نظارتی چگونه و چه زمانی گیرذهنی به کامل بودن رخ می دهند و چگونه کودک با فشار روانی مقابله می کند را انجام دهد.
کل زمان : 60 دقیقه

دانلود پکیج (پروتکل) راهنمای درمان کودکان مبتلا به کمالگرایی

دانلود پکیج (پروتکل) درمانی مدیریت خشم

پکیج (پروتکل) درمانی مدیریت خشم

پکیج (پروتکل) درمانی مدیریت خشم در 71 صفحه فارسی در قالب فایل ورد قابل ویرایش

دانلود پکیج (پروتکل) درمانی مدیریت خشم

پروتکل درمانی مدیریت خشم
پکیج درمانی مدیریت خشم
درمانی مدیریت خشم
دانلود پروتکل درمانی مدیریت خشم
خرید پروتکل درمانی مدیریت خشم
جلسات درمانی مدیریت خشم
پکیج درمانی کنترل خشم
مداخله درمانی کنترل خشم
دسته بندی پکیج های درمانی روانشناسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 85 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 71

پکیج (پروتکل) درمانی مدیریت خشم در 71 صفحه فارسی در قالب فایل ورد قابل ویرایش

 

ویژگی های فایل:

شامل 12 جلسه درمانی

بصورت آموزش گروهی

71 صفحه ورد قابل ویرایش

با فونت B lotus سایز 14 و فاصله خطوط 1.5

دارای رفرنس معتبر و به شیوه APA

دارای تکلیف می باشد.

این محصول مناسب برای دانشجویان، اساتید، روانشناسان، کلاسهای آموزشی، کنفرانسها، وبینارها، متخصصین و سایر رشته های مرتبط می‌باشد.


فهرست مطالب:

مقدمه
چطور از این راهنما استفاده شود
دید کلی درمان گروهی مدیریت خشم
جلسه اول
دستورالعمل هایی برای رهبران گروه
نکات مطرح شده
هدف و دید کلی
قوانین گروه
مشکل خشم: تعدادی تعاریف عملیاتی
افسانه های مربوط به خشم
خشم به عنوان یک پاسخ عادتی
شکستن عادت خشم
معرفی شرکت کنندگان
مقیاس خشم
تکالیف خانه
وقایع و نشانه ها
چهار چوب مفهومی برای درک خشم
جلسه دوم
دستورالعمل هایی برای رهبرهای گروه
نکات پیشنهاد شده
وقایعی که شلیک کننده خشم هستند
نشانه هایی برای خشم
توضیح دادن روش check-in (درون وارسی)
طرح های کنترل خشم
کمک کردن به اعضای گروه در ایجاد یک طرح برای کنترل کردن خشم
جلسه سوم
دستورالعمل هایی برای رهبران گروه
روش درون وارسی check-in
نکات مطرح شده
طرح های کنترل خشم
آرامش بخشی از طریق تنفس
تکالیف خانگی
دوره و سیکل پرخاشگری
چطور سیکل را تغییر دهید
جلسه 4
دستورالعمل هایی برای رهبران گروه
روش درون وارسی check-in
نکات مطرح شده
سیکل پرخاشگری
آرامش بخشی پیشرونده عضلانی
تکلیف خانه
بازسازی شناختی
مدل A-B-C-D و توقف فکر
جلسه 5
دستورالعمل هایی برای رهبران گروه
روش درون وارسی check-in
نکات پیشنهاد شده
مدل A-B-C-D
توقف فکر
تکلیف خانه
مرور جلسه # 1
تقویت مفاهیم یادگرفته شده
جلسه 6
دستورالعمل هایی برای رهبران گروه
روش درون وارسی check-in
نکات پیشنهاد شده
مرور مفاهیم یادگرفته شده
تکلیف خانه
آموزش ابراز وجود و مدل حل تعارض
روش دیگری برای بیان خشم
جلسه 7 و 8
دستورالعمل هایی برای رهبران گروه
روش درون وارسی
نکات پیشنهاد شده
آموزش ابراز وجود
مدل حل تعارض
تکلیف خانه
خشم و خانواده
چگونه یادگیری گذشته می تواند رفتار فعلی را تحت تأثیر قرار دهد
جلسه 9 و 10
دستورالعمل هایی برای رهبران گروه
روش درون وارسی
نکات مطرح شده
خشم و خانواده
تکلیف خانه
مرور جلسه # 2
تقویت کردن مفاهیم یادگرفته شده
جلسه 11
دستورالعمل هایی برای رهبران گروه
روش درون وارسی check-in
نکات پیشنهاد شده  
تکلیف خانه
بستن و مدرک دادن
تمرین خاتمه دادن ( نهایی ) و مدرک دادن
جلسه 12
دستورالعمل هایی برای رهبران گروه
نکات پیشنهاد شده


نمونه ای از جلسات که در این پروتکل وجود دارد:

جلسه اول
نمای کلی جلسه اول
•    دستورالعمل هایی برای رهبران گروه
•    نکات مطرح شده
-    هدف و دید کلی
-    قوانین گروه
-    مشکل خشم : تعدادی تعاریف عملیاتی
-    افسانه های مربوط به خشم
-    خشم به عنوان یک پاسخ عادتی
-    شکستن عادت خشم
-    معرفی شرکت کنندگان
-    مقیاس خشم
•    تکالیف خانه
دستورالعمل هایی برای رهبران گروه
در اولین جلسه، به معرفی هدف، دید کلی، قوانین گروه، چهارچوب مفهومی و اساس درمان مدیدیت خشم می پردازیم. اکثر زمان این جلسه صرف معرفی اطلاعات مفهومی و مشخص کردن اینکه اعضای گروه آن را درک کرده اند، می شود. سپس رهبر گروه، از اعضای گروه می خواهد خود را معرفی کرده و مقیاس خشم را معرفی می کند.
نکات مطرح شده
(از نوشته زیر استفاده کنید یا آن را در کلماتتان قرار دهید.)
هدف و overview دید کلی
1. یادگیری مدیریت کردن خشم
2. متوقف کردن خشونت یا تهدید به خشونت
3. ایجاد کردن خود کنترلی روی تفکرات و اعمال
4. دریافت کردن حمایت و بازخورد از دیگران
قوانین گروه
1. امنیت گروه: اجازه هیچ خشونت یا تهدیدی نسبت به کارکنان و دیگر اعضای گروه داده نمی شود. مهم است که اعضا، گروه را به عنوان مکان امنی درک نمایند که می توانند تجربیات و احساساتشان را بدون تهدید کردن یا امکان صدمه فیزیکی سهیم شوند.
2. راز داری: اعضای گروه نباید بیرون از گروه در مورد آنچه که اعضای گروه در طی جلسات گروهی مطرح می کنند، بحث کنند. هر چند برای رازداری محدودیت هایی وجود دارد. در هر ایالتی ، قوانین سلامت معین می کند که چطور و چه هنگام متخصصان باید اعمال معینی را به مراجع مربوطه گزارش دهند . این اعمال ممکن است شامل هر نوع سوء استفاده جنسی یا فیزیکی شود که به کودکان کمتر از 18 سال و افراد بالاتر از 65 سال یا بزرگسالان وابسته تحمیل شود . بزرگسال وابسته شخصی است که بین 18 تا 64 سال سن دارد و دارای محدودیتهای ذهنی و جسمی است به گونه ای که تواناییش را برای انجام فعالیت های بهنجار یا دفاع کردن از حقوقش محدود می کند . گزارش کردن سوء استفاده از این اشخاص ، جایگزین قوانین رازداری می شود که مراجع یا متخصصان با آن درگیر هستند . اگر یکی از اعضای گروه ، عضو دیگری را تهدید به کشتن یا صدمه فیزیکی کند ، گروه موظف است طبق قانون تاراثوف ، جلسه را تعطیل ، جلسه دادرسی را تشکیل و برای آگاهی دادن به قربانی مورد سوء قصد و برای اطلاع دادن پلیس ، شهادت دهد .
3. تکالیف خانگی : تکالیف مختصر خانگی هر هفته ارائه خواهد شد . انجام دادن تکالیف خانگی ، مهارتهای مدیریت خشم اعضای گروه را بهبود خواهد بخشید و به آنها اجازه خواهد داد حداکثر استفاده را از تجربه گروه ببرند . مدیریت خشم مثل اکتساب هر نوع مهارتی نیاز به زمان و تمرین دارد . تکالیف خانگی فرصتی را برای ایجاد مهارت و پالایش فراهم می کند .
4. غیبت ها و کنسل کردنها : اعضا زمانی که نمی توانند در جلسه شرکت کنند باید رهبر گروه را با تماس تلفنی یا هر طریق دیگری درجریان بگذارند . به خاطر میزان و مقدار اطلاعات در هر جلسه ، اعضا از 12 جلسه بیشتر از 3 جلسه را نباید غیبت کنند . اگر یکی از اعضا بیشتر از 3 جلسه غیبت کند ، قادر نخواهد بود که به اندازه کافی مهارت ها و مفاهیمی را که برای مدیریت خشم موثر و ضروری است ، ایجاد کرده ،تمرین کند و به کار برد . وی می تواند به شرکت کردن در جلسات گروه ادامه دهد اما این عضو گروه ، مدرک تکمیل را دریافت نخواهد کرد . وی می تواند در صورتی که مکان دیگری قابل دسترس باشد ، به جلسات دیگری بپیوندد .
5.محروم کردن : رهبر گروه حقی را به نام محروم کردن نگه می دارد. اگر خشم یکی از اعضای گروه به صورت غیر قابل کنترلی افزایش پیدا کند، رهبر از آن عضو درخواست خواهد کرد که از عنوان و بحث فاصله بگیرد. یعنی اینکه آن عضو، در طی استراحت اعضای گروه، فوراٌ صحبت دربارۀ بحثی که باعث شد خشم او افزایش پیدا کند را متوقف خواهد کرد. اگر خشم شرکت کننده به گونه ای افزایش پیدا کرده است که نمی تواند نشستن در گروه را تحمل کند، رهبر ممکن است از فرد درخواست کند که گروه را برای 5 تا 10 دقیقه یا تا زمانی که می تواند خونسرد باشد، ترک کند. سپس از فرد در برگشت به گروه استقبال شده در نتیجه می تواند ادامه بحث در گروه را تحمل کند.
محروم کردن یک راهکار مدیریت خشم موثری است و با جزئیات بیشتر بعداٌ در این جلسه و در جلسه 3 بحث خواهد شد. در نهایت اعضای گروه یاد خواهند گرفت هنگامی که احساس می کنند ممکن است کنترلشان را در نتیجۀ افزایش خشم از دست بدهند، خودشان محروم کردن را فراخوانی کنند. هر چند که ضروری است که رهبر، محروم کردن را ایجاب کرده و اعضای گروه با این قاعده موافق باشند. این قاعده کمک می کند که مطمئن باشیم گروه در مکان امنی برای بحث کردن و سهیم شدن تجربیات و احساساتش به سر می برند. بنابراین عدم موافقت با قاعده محروم کردن ممکن است منجر به پایان گروه شود.
6. بازگشت ها: اگر شرکت کننده در طی ثبت نامش در گروه بازگشت داشته باشد، از گروه اخراج نمی شود. هر چند اگر شرکت کننده مکرراٌ بازگشت داشته باشد، از او درخواست خواهد شد که دوباره شروع به درمان کرده و به محیط درمانی شدیدتری ارجاع داده خواهد شد.
مشکل خشم : تعدادی تعریف عملیاتی
خشم ، به عنوان یک حس کلی، یک احساس یا عاطفه است که در دامنه ای از ناراحتی تا خشم و غضب یا دیوانگی قرار دارد. خشم یک پاسخ طبیعی به شرایطی است که ما احساس ترس یا تهدید می کنیم، معتقدیم به ما صدمه وارد خواهد شد یا فردی نگرانی های غیر ضروری در مورد ما دارد. همچنین ممکن است زمانی خشمگین شویم که احساس کنیم شخص دیگری قصد تهدید یا صدمه زدن را دارد مثلا ً کودک یا فردی نزدیک به ما را کشته اند. به علاوه خشم ممکن است در نتیجۀ ناکامی، زمانی که به نیازها و تمایلات و اهدافمان دست نیافته ایم باشد. زمانی که خشمگین می شویم ممکن است شکیباییمان را از دست داده و به گونه ایی تکانشی ، تجاوزکارانه و جابرانه عمل کنیم.
اغلب، مردم ، خشم را با پرخاشگری اشتباه می کنند. پرخاشگری رفتاری است که در آن قصد آسیب رساندن به دیگران و صدمه زدن به اموال وجود دارد. این رفتار می تواند شامل استفاده نادرست از کلمات، تهدید کردن یا ترساندن، یا رفتارهای خصمانه باشد. از طرف دیگر، خشم یک عاطفه است که ضرورتا ً منجر به پرخاشگری نمی شود. بنابراین شخص می تواند خشمگین باشد بدون اینکه به صورت پرخاشگرانه عمل کند.
یک اصطلاح مرتبط با خشم و پرخاشگری، خصومت است . خصومت به مجموعه ای از نگرش ها و قضاوت ها اشاره دارد که رفتارهای پرخاشگرانه را برمی انگیزد. در حالیکه خشم یک عاطفه است و پرخاشگری یک رفتارست خصومت یک نگرش است که شامل متنفر بودن از دیگران و ارزیانی منفی آنها می باشد.
در این گروه، مراجعان، راهکارها و تکنیک های کمک کننده ای را برای مدیریت خشم، بیان خشم به شیوه ای دیگر، تغییر نگرش های خصمانه، و پیشگیری از اعمال پرخاشگرانه مثل استفاده نادرست کلمات و خشونت را یاد خواهند گرفت.
چه زمانی خشم مشکل محسوب می شود؟
خشم زمانی به عنوان مشکل محسوب می شود که خیلی شدید احساس شود، خیلی فراوان احساس شود، یا به گونه ای نامناسب بیان شود. احساس خشم خیلی شدید یا خیلی فراوان، نهایت آسیب فیزیکی را در بدن باعث می شود . در طی دوره های فراوان و طولانی شدۀ خشم ، بخش های معینی از سیستم عصبی خیلی زیاد برانگیخته می شوند. در نتیجه فشار خون و ضربان قلب افزایش یافته و برای دوره های طولانی افزایش یافته باقی می ماند. این فشار ممکن است تعدادی مشکلات سلامتی متفاوتی را مثل پرتنشی ( فشار خون بالا )، بیماری قلب و کارامدی کاهش یافته سیستم ایمنی را ایجاد کند. بنابراین از دیدگاه سلامتی، اجتناب از بیماری جسمی، یک انگیزه برای کنترل نمودن خشم است.
دلیل اجباری دیگر برای کنترل خشم ، مربوط به نتایج منفی که در نتیجه بیان نامناسب خشم می باشد ، است. در نهایت خشم ممکن است منجر به خشونت یا پرخاشگری فیزیکی شود که آن می تواند منجر به نتایج منفی متعددی از جمله دستگیر شدن یا زندانی شدن، آسیب فیزیکی دیدن، تلافی کردن ، از دست دادن عشق دیگری ، منصرف شدن از درمان سوء مصرف مواد یا برنامه خدمات اجتماعی ، یا احساس گناه و شرمندگی یا پشیمانی کردن ، شود.
حتی زمانی که خشم منجر به خشونت نشود، بیان نامناسب خشم مثل استفاده نادرست از کلمات یا ترساندن یا تهدید به رفتاری کردن اغلب منجر به پیامدهای منفی می شود. برای مثال این احتمال وجود دارد که در دیگران، ترس، رنجش و فقدان اعتماد نسبت به آنانی که آنها را در معرض طغیانهای خشم قرار داده اند ایجاد کند، که ممکن است باعث بیزاری اعضای خانواده و دوستان و همکاران از وی شود.
نتایج و پیامدها
بیان نامناسب خشم در ابتدا نتایج ظاهری بسیاری دارد. یکی از نتایجش این است که آنها را قادر می سازد دیگران را از طریق رفتار تهدید آمیز یا پرخاشگرانه کنترل و اداره کنند : دیگران ممکن است با درخواست های فرد موافقت کنند زیرا از تهدیدهای کلامی یا خشونت می ترسند. نتیجه دیگر رهایی از تنش است که زمانی اتفاق می افتد که فرد خشمش را تخلیه کرده و به گونه ای پرخاشگرانه عمل کرده است. فردی ممکن است بعد از فوران خشم احساس بهتری کند و فرد دیگری ممکن است احساس بدتری کند.
هر چند بالاخره این نتایج اولیه منجر به پیامدهای منفی می شود. به همین دلیل آنها، نتایج "ظاهری" نامیده می شوند زیرا پیامدهای منفی داز مدت بسیار مهمتر از فواید کوتاه مدت است. به عنوان مثال پدری را در نظر بگیرید که فرزندش را با استفاده از تن خشمناک صدا وادار به موافقت با درخواستش می کند. این رفتارها به کودکانی اشاده دارد که اگر آنها فرمانبردار یا مطیع نباشند، آزار بدنی دریافت خواهند کرد. نتیجه فوری برای پدر این است که بچه ها از دستوراتش پیروی و اطاعت می کنند. اما پیامد دراز مدت آن ممکن است این باشد که بچه ها یاد می گیرند از او بترسند یا متنفر باشند و از لحاظ عاطفی از او جدا باشند . همان طور که بزرگتر می شوند ممکن است از تماس با او اجتناب کنند یا از دیدن او امتناع کنند.
ادامه دارد ...

دانلود پکیج (پروتکل) درمانی مدیریت خشم

دانلود پکیج (پروتکل) درمانی مدل ماتریس (درمان شیشه)

پکیج (پروتکل) درمانی مدل ماتریس (درمان شیشه)

پکیج (پروتکل) درمانی مدل ماتریس (درمان شیشه) در 34 صفحه فارسی در قالب فایل ورد قابل ویرایش

دانلود پکیج (پروتکل) درمانی مدل ماتریس (درمان شیشه)

پروتکل درمانی مدل ماتریس (درمان شیشه)
پکیج درمانی مدل ماتریس (درمان شیشه)
درمانی مدل ماتریس (درمان شیشه)
دانلود پروتکل درمانی مدل ماتریس (درمان شیشه)
خرید پروتکل درمانی مدل ماتریس (درمان شیشه)
جلسات درمانی مدل ماتریس (درمان شیشه)
ترک شیشه به وسیله مدل ماتریس
پروتکل درمانی مدل ماتریس
دسته بندی پکیج های درمانی روانشناسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 41 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 34

پکیج (پروتکل) درمانی مدل ماتریس (درمان شیشه) در 34 صفحه فارسی در قالب فایل ورد قابل ویرایش

 

ویژگی های فایل:

شامل 24 جلسه درمانی

بصورت آموزش گروهی

34 صفحه ورد قابل ویرایش

با فونت B lotus سایز 14 و فاصله خطوط 1.5

دارای رفرنس معتبر و به شیوه APA

این فایل دارای تمامی توضیحات و تمرینات می باشد.

این محصول مناسب برای دانشجویان، اساتید، روانشناسان، کلاسهای آموزشی، کنفرانسها، وبینارها، متخصصین و سایر رشته های مرتبط می‌باشد.


فهرست مطالب:

جلسه اول
جلسه دوم
جلسه سوم
جلسه چهارم
جلسه پنجم
جلسه ششم
جلسه هفتم
جلسه هشتم
جلسه نهم
جلسه دهم
جلسه یازدهم
جلسه دوازدهم
جلسه سیزدهم
جلسه چهاردهم
جلسه پانزدهم
جلسه شانزدهم
جلسه هفدهم
جلسه هجدهم
جلسه نوزدهم
جلسه بیستم
جلسه بیست و یکم
جلسه بیست و دوم
جلسه بیست و سوم
جلسه بیست و چهارم (فقط عنوان بدون توضیحات)


نمونه ای از جلسات که در این پروتکل وجود دارد:

جلسه اول

مصرف مواد برای بسیاری از مصرف کنندگان در ابتدا خوشایند بوده و برای آنها جنبه های به ظاهر مثبتی دارد.
اما این اثر سریعا مستهلک شده و عوارض منفی ظاهر می¬شوند.

آنچه از مصرف مواد که در ابتدا برای شما خوشایند بوده است:

1. .......................................................................
2. .......................................................................
3. .......................................................................
4. ......................................................................

آنچه مصرف مواد از شما گرفته است یا باعث آزار شما شده است:   

1.  .......................................................................
2.  .......................................................................
3.  .......................................................................
4.  .......................................................................
5.  .......................................................................
6.  .......................................................................
7.  .......................................................................
امیدوار هستید با قطع مصرف مواد مخدر به چه چیزهایی برسید؟

1.  ...........................................
2.  ...........................................
3.  ...........................................
4.  ...........................................


با قطع مصرف مواد مخدر (و لو موقت) چه چیزهایی را از دست خواهید داد؟

1.  ...........................................
2.  ...........................................
3.  ...........................................
4.  ...........................................

 
شروع کننده ها (عوامل برانگیزاننده، تلنگرها،...)

شروع کننده ها عبارتند از محل ها، اشخاص، اشیاء، موقعیت ها و یا شرایط درونی یا بیرونی هستند که میل و وسوسه را در شما زنده می کنند. بعنوان مثال اگر شما معمولا عصر روزهای جمعه با پسرعمویتان در زیرزمین منزل عمو مواد استفاده می¬کردید، منزل عمو، عصرها بویژه عصر جمعه، ملاقات پسر عمو یا حتی ورود به زیر زمین برای شما می تواند یک شروع کننده باشد.

در مغز شما هنگام مصرف مواد، بین مواد و شروع کننده ها ارتباطی نزدیک شکل می گیرد. در نتیجه شروع کننده ها می توانند باعث فکر به مواد و وسوسه در شما شده و شما را به سوی مصرف یکشند.
بیماران می گویند جریان:

شروع کننده     >>>      فکر مواد     >>>      وسوسه     >>>     مصرف مواد

بسیار نیرومند است و مقاومت در مقابل آنرا دشوار می یابند.

متوقف کردن وسوسه اقدام مهمی در ترک اعتیاد به مواد است.  بدین منظور لازم است:

1.  شروع کننده های خود را بشناسید
2.  تا می توانید از آنها دوری کنید (مثلا دیگر به زیر زمین منزل عمویتان نروید)
3.  روش های جدید برای مقابله با شروع کننده ها بیابید (مثلا عصر جمعه ها خود را با کار خاصی مشغول کنید)
فراموش نکنید که حتی اگر شما واقعا تصمیم به ترک گرفته اید، کماکان در معرض حمله شروع کننده ها و وسوسه خواهید بود

چند شروع کننده نیرومند برای خود را نام بیرید:

1.  ........................................................................................
2.  ........................................................................................
3.  ........................................................................................

فکر می کنید در جریان این نوبت ترک مصرف مواد چه شروع کننده هایی برای شما مسئله ساز باشند؟

1.  .......................................................................................
2.  .......................................................................................

تکلیف جلسه اول
چند عامل بر انگیزاننده یا شروع کننده ای را که بین جلسه اول و دوم تجربه کردید بیان کنید و بگویید کجا و چگونه بوده است:

1.  ...............................................................................................
2.  ...............................................................................................
3.  ...............................................................................................
4.  ...............................................................................................

دانلود پکیج (پروتکل) درمانی مدل ماتریس (درمان شیشه)

دانلود پکیج (پروتکل) درمانی مبتنی بر کیفیت زندگی فریش 2006

پکیج (پروتکل) درمانی مبتنی بر کیفیت زندگی فریش 2006

پکیج (پروتکل) درمانی مبتنی بر کیفیت زندگی فریش 2006 در 25 صفحه فارسی در قالب فایل ورد قابل ویرایش

دانلود پکیج (پروتکل) درمانی مبتنی بر کیفیت زندگی فریش 2006

پروتکل درمانی مبتنی بر کیفیت زندگی فریش 2006
پکیج درمانی مبتنی بر کیفیت زندگی فریش 2006
درمانی مبتنی بر کیفیت زندگی فریش 2006
دانلود پروتکل درمانی مبتنی بر کیفیت زندگی فریش 2006
خرید پروتکل درمانی مبتنی بر کیفیت زندگی فریش 2006
جلسات درمانی مبتنی بر کیفیت زندگی فریش
پکیج مبتنی بر کیفیت زندگی فریش 2006
دسته بندی پکیج های درمانی روانشناسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 50 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 25

پکیج (پروتکل) درمانی مبتنی بر کیفیت زندگی فریش 2006 در 25 صفحه فارسی در قالب فایل ورد قابل ویرایش

 

ویژگی های فایل:

شامل 8 جلسه درمانی

بصورت آموزش گروهی

25 صفحه ورد قابل ویرایش

با فونت B lotus سایز 14 و فاصله خطوط 1.5

دارای رفرنس معتبر و به شیوه APA

این محصول مناسب برای دانشجویان، اساتید، روانشناسان، کلاسهای آموزشی، کنفرانسها، وبینارها، متخصصین و سایر رشته های مرتبط می‌باشد.


فهرست مطالب:

کلیات درمان مبتنی بر کیفیت زندگی فریش 2006
ویژگی های درمان مبتنی بر کیفیت زندگی
مدل پنج راهه یا CASIO
استفاده از مدل پنج راهه یا CASIO برای برخورداری از شادکامی بالاتر
آشنایی با تکنیک های درمان مبتنی بر کیفیت زندگی با توجه به مدل CASIO
راهبرد اول: تغییر شرایط
راهبرد دوم: تغییر نگرش ها
راهبرد سوم: استانداردهای خود را تغییر دهید.
راهبرد چهارم: تغییر اولویت ها یا آن چیزی که مهم است
راهبرد پنجم: افزایش رضایت نسبت به دیگر حوزه ها
محتوای جلسات
جلسه اول
جلسه دوم
جلسه سوم
جلسه چهارم
جلسه پنجم
جلسه ششم
جلسه هفتم
جلسه هشتم
منبع


نمونه ای از جلسات که در این پروتکل وجود دارد:

جلسه اول
معارفه و آشنایی اعضای گروه با یکدیگر
تعریف نقش کیفیت زندگی در زندگی شخص
معرفی درمان مبتنی بر کیفیت زندگی و رویکردهای جدید درمانی در روان شناسی
آموزش مدل پنج راهه CASIO
تعیین رئوس و ساختار کلی جلسات
تکمیل نیمرخ کیفیت زندگی به صورت فردی
توافق بر حوزه های مهم از بین 16 حوزه مشخص شده در درمان مبتنی بر کیفیت زندگی
دریافت بازخورد

جلسه دوم
تعیین دستور جلسه
بررسی نقش متغییرهای مربوطه در سلامت روانی افراد
تعریف عزت نفس بر اساس مدل درمان مبتنی بر کیفیت زندگی
اولین راه موفقیت در دستیابی به عزت نفس (کمک به بهبود عزت نفس افراد از طریق عمل کردن بر طبق استانداردهایی که افراد در حوزه های ارزشمند زندگیشان در نظر گرفته اند و از این طریق، افزایش رضایت خاطر)
آموزش و ارایه تکلیف «یادداشت موفقیت» برای اجرا در منزل
دومین راه موفقیت در دستیابی عزت نفس (مسیر «لطفاً سؤال نکنید!!!»)
سومین راه موفقیت در دستیابی عزت نفس (مسیر خود پذیری)
چهارمین راه موفقیت در دستیابی به عزت نفس (روابط اجتماعی سود بخش)
پنجمین راه موفقیت در دستیابی به عزت نفس (یاری رسانی)
آموزش و ارایه تکنیک BAT جهت تکمیل در منزل
آموزش استفاده از «لیست توانایی ها»
دریافت بازخورد

جلسه سوم
تعیین دستور جلسه
مروری کوتاه بر جلسه قبل و بررسی تکالیف جلسه قبل
تعریف سلامتی مطابق درمان مبتنی بر کیفیت زندگی
ارتباط شادکامی با سلامت روانی و جسمانی
بررسی عادات غلط در مورد سلامتی
آموزش تمرین «سبد تخم مرغ » جهت تکمیل در منزل
آموزش برنامه شش مرحله ای کنترل عادات، مطابق با دستورالعمل درمان مبتنی بر کیفیت زندگی
آموزش برنامه ریزی روزانه (DAP)
بررسی روند کمک به مسائل مزمن بهداشتی
اصل «پذیرش چیزهایی که نمی توانیم تغییر دهیم»
دریافت بازخورد

دانلود پکیج (پروتکل) درمانی مبتنی بر کیفیت زندگی فریش 2006

دانلود پکیج (پروتکل) درمانی خاطره پردازی ساختارمند گروهی

پکیج (پروتکل) درمانی خاطره پردازی ساختارمند گروهی

پکیج (پروتکل) درمانی خاطره پردازی ساختارمند گروهی در 64 صفحه فارسی در قالب فایل ورد قابل ویرایش

دانلود پکیج (پروتکل) درمانی خاطره پردازی ساختارمند گروهی

پروتکل درمانی خاطره پردازی ساختارمند گروهی
پکیج درمانی خاطره پردازی ساختارمند گروهی
درمانی خاطره پردازی ساختارمند گروهی
دانلود پروتکل درمانی خاطره پردازی ساختارمند گروهی
خرید پروتکل درمانی خاطره پردازی ساختارمند گروهی
جلسات درمانی خاطره پردازی ساختارمند گروهی
برنامه خاطره پردازی ساختارمند گروهی
دسته بندی پکیج های درمانی روانشناسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 93 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 64

پکیج (پروتکل) درمانی خاطره پردازی ساختارمند گروهی در 64 صفحه فارسی در قالب فایل ورد قابل ویرایش

 

ویژگی های فایل:

شامل 12 جلسه درمانی

بصورت آموزش گروهی و فردی و دارای توضیحات کامل هر جلسه

64 صفحه ورد قابل ویرایش

با فونت B lotus سایز 14 و فاصله خطوط 1.5

دارای رفرنس معتبر و به شیوه APA

این فایل دارای تمامی توضیحات و تمرینات می باشد.

این محصول مناسب برای دانشجویان، اساتید، روانشناسان، کلاسهای آموزشی، کنفرانسها، وبینارها، متخصصین و سایر رشته های مرتبط می‌باشد.


فهرست مطالب:

جلسه اول: مقدمات

جلسه دوم: کودکی و زندگی خانوادگی

جلسه سوم: دوران مدرسه

جلسه چهارم: شروع کار و زندگی شغلی

جلسه پنجم: تفریح و سرگرمی اهداف

جلسه ششم: عروسی

جلسه هفتم: خانه، باغ و حیوانات

جلسه هشتم: نسل بعدی نوزادان و کودکان

جلسه نهم: غذا و پخت و پز

جلسه دهم: تعطیلات و مسافرت

جلسه یازدهم: جشن گرفتن

جلسه دوازدهم: جمع بندی و ارزیابی

منابع


نمونه ای از جلسات که در این پروتکل وجود دارد:

جلسه اول: مقدمات
اهداف
o دادن حس مورد استقبال قرار گرفتن به افراد حاضر
o معرفی افراد به یکدیگر
o آغاز کار با خاطره پردازی
o ایجاد انگیزه و اشتیاق
برنامه کلی
محرک ها
شناسنامه و سند ازدواج، نقشه محل
شروع جلسه
به هر خانواده ای که وارد می شود خوش آمد گفته و از آن ها برای حضور در این جلسه تشکر کنید. تازه واردان را به طرف صندلی های شان هدایت کرده و ترجیحا از میزهای کوچک که دو خانواده
را در خود جای می دهد استفاده کنید و در صورت ضرورت، از میزهای بزرگتری که ظرفیت هشت تا ده نفر را دارد استفاده کنید. در هر میز، یک نفر از اعضای تیم پروژه برای کار با آن خانواده تعیین خواهد شد و در کنار آن ها خواهد بود. اعضای تیم و داوطلبان اطمینان حاصل می کنند که همه افراد حاضر برچسب نام دارند و آن ها را تشویق می کنند که با هم گفتگوی دوستانه و غیر رسمی داشته باشند. این زمان فرصت مناسبی است تا از مراقبین خانواده هایی که زودتر رسیده اند بخواهید برگه امیدها و ترس ها را چنانچه تاکنون پاسخ نداده اند کامل کنند. در غیر این صورت می توانند این فرم را به خانه برده و پاسخ داده و هفته آینده پس بیاورند. وقتی که گروه مستقر شد، سرپرست گروه از همه افراد می خواهد تا صندلی خود را بچرخانند تا همه بتوانند سرپرست را ببینند و یک حلقه را تشکیل دهند. سپرست گروه ضمن خوش آمد گویی، اعلام می کند که هر هفته به مدت ۱۲ هفته با یکدیگر ملاقات خواهند کرد و ابراز امیدواری می کند که در این جلسات افراد حاضر با یکدیگر آشنا شده، با هم دوست شوند و به بررسی برخی خاطرات پرداخته و لحظات خوشی داشته باشند. سپس وی پیشنهاد آغاز کار با یک تمرین را می دهد.

گرم کردن جلسه
هر فرد نام خود اعلام کرده و یک فعالیت که به آن علاقه دارد را نام می برد. بهتر است قبل از شروع، چند نمونه از این فعالیت ها را نام برد و لذا می توان به قدم زدن، خرید، خوردن چیپس، دیدن نوه ها، خوابیدن یا گوش کردن به موسیقی اشاره کرد. به افراد فرصت کوتاهی بدهید تا به همراه شخصی که در کنارشان نشسته هماهنگ شوند. بدین صورت اگر فردی با این کار مشکل داشت می تواند از یک مراقب یا داوطلبی که در نزدیکی اش است کمک بگیرد. سپس سرپرست در میان گروه گشته و به صحبت های افراد مختلف گوش می دهد و برخی حرفهای گفته شده را تکرار می کند و با افراد رابطه برقرار میکند و در صورت امکان، افرادی که در گروه علایق مشابهی دارند را با هم آشنا می کند. این تمرین به افراد کمک می کند تا نام ها را به خاطر آورند و آن را به علایق مربوطه فرد پیوند دهند مثلا من مری هستم و شیرینی خامه ای دوست دارم».
فعالیت های اصلی
1- افراد گروه های کوچکی که دور هر میز نشسته اند در مورد نام شان اطلاعات مبادله می کنند. عضو تیم این کار را تسهیل می کند و بدین صورت هر فرد به نوبت حرف می زند و به افرادی که کندتر هستند وقت بیشتری داده می شود تا خود را بیان کنند. اطلاات زیر را به دست آورید (می توانید برای هر گروه یک برگه آماده کنید):
 نام - نام و نام خانوادگی
این نام به چه معناست و چه کسی آن را انتخاب کرده است
نام ها در خانواده
انجمن ها یا پیوندهای محلی یا ملی یا بین المللی
نام مستعار
نام های مختلف در زمان ها و مکان های مختلف مثلا اینکه چگونه در خانه یا محل کار در دوران کودکی یا بزرگسالی شما را صدا می زدند.
تغییرات در نام، به عنوان مثال، نام خانوادگی پس از ازدواج یا نامی که در کشوری دیگر با آن صدا زده می شدید.
احساسی که افراد در مورد نام خود دارند.
اگر می توانستند اسم خود را انتخاب می کنند، چه می کردند؟
هر چیز دیگری که افراد مایلند در مورد اسم خود بگویند.
نتایج بدست آمده در هر میز را به اطلاع کل گروه برسانید. تیم پروژه می تواند از این زمان ارائه بازخورد به عنوان فرصتی برای برقراری ارتباط با افراد استفاده کند.
۲- از افراد بخواهید برخیزند و تا حدی که ممکن است با افرادی که در اتاق هستند روبرو شده، نام خود را به یکدیگر گفته و با راه های مختلف سلام گفتن (مثل تعظیم، دست دادن، دست تکان دادن، بغل کردن، بهم زدن دست ها و...) به یکدیگر سلام کنند. سرپرست می تواند برخی از این راه ها را نشان می دهد. وی می تواند با استفاده از نحوه سلام و احوالپرسی افراد با هم، نوع ارتباط بین آن ها را تشخیص دهد، به عنوان مثال کسانی که قبلا در گروه های پیشاهنگی بودند به شیوه ای خاص به هم سلام می کنند، افرادی که در کشوری خاص زندگی می کردند ممکن است از روشی خاص برای این کار استفاده کنند و برخی نیز ممکن است از روش های سنتی تر نظیر تعظیم یا برداشتن کلاه استفاده نمایند.
وقت استراحت برای نوشیدن چای: در این مرحله، چای و خوراکی به هر یک از میزها آورده می شود.
۳- در گروه های کوچکتر در مورد جایی که افراد در آن بزرگ شدند صحبت کنید.
• آن ناحیه چگونه بود؟
• شهر بود یا روستا؟
• خانه آپارتمانی بود یا ویلایی؟
• سرد بود یا گرم، منظم بود یا به هم ریخته؟
• از نکاتی که افراد در مورد محلی که در آن بزرگ شدند می گویند یادداشت برداید.
این اطلاعات را به کل گروه بدهید.
۴- سرپرست از فردی که می تواند نشانی محل زندگی کودکی خود را به یاد آورد می خواهد در مورد آن به همه گروه توضیح دهد.
۵- سرپرست پیشنهاد می کند که نام مکانی که در آن بزرگ شدند بر روی یک کاغذ بزرگ نوشته می شود. در زمان ارائه بازخورد، سرپرست و اعضای تیم پروژه، هر گونه ارتباطی که بین افراد حاضر در گروه وجود دارد را به دست آورده و در مورد آن اظهار نظر می کنند.
۶- از افراد بخواهید تا فکر کنند و ببینند آیا ترانه ای خاص مربوط به دوره ای از زندگی و مکانی که با یاد می آورند را به خاطر دارند یا نه. ترانه ای که اکثر افراد گروه می توانند با هم بخوانند را بیابید.
پایان جلسه
سرپرست خلاصه ای از آنچه در طول این جلسه انجام شد را به همه افراد حاضر در گروه اعلام می کند. در همه گروه های کوچک، به هر خانواده بسته ای در مورد پروژه داده می شود تا به خانه ببرند. برنامه هفته آینده برای کل گروه توضیح داده می شود. از تک تک افراد خواسته می شود تا یک یا دو عکس از دورانی که سن و سال کمی داشت و/یا یک یا دو شی مختلف از دوران کودکی اش را به همراه آورد. از افراد به خاطر حضورشان تشکر کرده و از تک تک افراد خداحافظی کنید.
یادداشت های جلسه: مقدمات
فعالیت هایی که امروز انجام شد
معرفی و برچسب اسم
همه افراد نام خود را گفتند و فعالیتی که از انجامش لذت می برند را نام بردند.
ما به تکرار برخی چیزهایی که مورد علاقه افراد بود پرداختیم و از گروه خواستیم تا چیزهای دیگر را به یاد آورند.
در گروه های کوچک در مورد معنا، ریشه ها نیز احساس افراد در مورد نام ها بحث شد.
اطلاعات بدست آمده در قالب بازخورد به همه گروه اعلام شد.
احوالپرسی سلام نظامی، رسمی و غیره در سرتاسر اتاقی که جلسه در آن برقرار بود.
صرف چای و گفتگو در مورد مکانی که کودکی در آنجا گذرانده شده بود.
دادن این اطلاعات به شکل بازخورد به کل گروه و نوشتن مکان ها و نامها روی کاغذی بزرگ.
آواز خوانی با هم - اتمام کار با گفتن اینکه «باز هم همدیگر را خواهیم دید.
درخواست از افراد حاضر در گروه برای آوردن عکس، شناسنامه با اشایی خاص در جلسه بعدی.
نظرات (چه چیزی خوب پیش رفت، چه چیزی خوب پیش نرفت، چه کسی از انجام کدام کار لذت برد)
همه در گروه های کوچک مایل بودند که اطلاعات و خاطرات را با هم در میان بگذارند.
تقریبا همه وقتی که با دیگران احوالپرسی می کردند عملکرد خوبی داشتند، فقط بعضی ها اندکی مضطرب بودند (مثل ماکس و نل).
لازم است در گروه بزرگ به آرامی حرکت کنیم، و این به خاطر سطح تمرکز و اندازه گروه است. نیاز است داوطلبان به افراد یاد آوری کنند که داستان خود را به صورت خلاصه بیان کنند.
در هنگام اعلام نتایج حاصله در گروه های کوچک، می بایست فقط به گفتن دو اظهار نظر یا خاطره از هر عضو این گروه بسنده کنیم. زیرا در غیر انصورت حوصله بقیه سر می رود. قبل از این کار می بایست در گروه های کوچک از مشارکت افراد تقدیر و تشکر نمود.
همه افراد از بلند شدن و تعامل فیزیکی و کلامی با دیگران استقبال کردند، برخی از افرد نیاز به این تحرک فیزیکی در طول جلسه دارند (مثل جانی و مایکل).
نکاتی که می بایست در جلسات آینده مد نظر قرار داد
• استفاده از روشهای غیر کلامی کار ضروری است.
• سعی کنید نل را زیاد جابجا نکنید، زیرا نیاز به دستشویی رفتن پیدا می کند.
• مگ-چون دچار مشکل شنوایی است، مکان مناسبی برای او انتخاب کنید.
• در جلسه بعدی، برگه های «امیدها و ترس ها» را جمع آوری کنید، چند برگه اضافی هم داشته باشید.

دانلود پکیج (پروتکل) درمانی خاطره پردازی ساختارمند گروهی